FANDOM

Komputer Kawalan Pusat

Azurium.

Azurium adalah kristal yang digunakan sebagai sumber tenaga dan penukaran tenaga. Ia kini digunakan untuk kuasa Cyberaya dan telah digunakan untuk membuat alat tertentu.

Sejarah

Seperti yang diceritakan oleh Bakar dalam MISI: PROTOKOL GEGAS, Azurium telah ditemui dan dikaji oleh saintis di Cyberaya 5 tahun lepas. Semasa kajian dijalankan, pengganas telah merampas Azurium dan berancang untuk membuat senjata untuk memusnahkan Cyberaya. Hal ini membuatkan keempat-empat ketua teras M.A.T.A. turun padang untuk menghentikan mereka. Mereka telah berjaya tetapi Djin, ketua teras INVISO telah terkorban.

Selepas kajian selesai, Azurium kini digunakan sebagai sumber kuasa sepanjang Cyberaya. Ia juga digunakan untuk membuat gajet tertentu, yang paling terkenal ialah I.R.I.S..

Hartanah

Azurium digunakan untuk menyediakan tenaga dengan mengubah item. Empat kristal Azurium akan disimpan menjadi empat meriam laser. Apabila kristal mula berputar, meriam laser akan dicaj. Laser akan ditembak secara serentak ke pusat, di mana item (biasanya sampah) diletakkan. Item yang ditembak akan hancur dan ditukar menjadi sumber tenaga.

Walaupun, penyalahgunaan dan penyalahgunaan Azurium telah menjadi perhatian kepada saintis. Menurut Dr. Mala dalam MISI: ANALOG, letupan sejumlah kecil Azurium boleh mencetuskan denyutan elektromagnetik (EMP) letupan yang boleh mematikan semua teknologi di seluruh bangunan. Walaupun sedikit letupan Azurium tidak dapat membahayakan sesiapa pun, menurut Alicia, terdapat kemungkinan besar jumlah Azurium berpotensi untuk membunuh jika meletup.

Terdapat beberapa alat yang dicipta menggunakan Azurium: I.R.I.S., topi keledar yang boleh mengeluarkan DNA I.R.I.S., pedang Djin dan konverter tenaga mini.

Galeri