FANDOM

Bakar bin Baharom
Bakar
Nama lain Ejen Bakar
Uncle, Uncle Bakar
Umur 30 tahun
Jantina Lelaki
Kaum Melayu
Kewarganegaraan Malaysia
Rambut Hitam
Mata Hitam
Keluarga Ali (Anak saudara)
Aliya (Kakak)
Ghazali (Abang ipar)
Baharom (Ayah)
Kawan Tidak diketahui
Pekerjaan Ejen KOMBAT dalam M.A.T.A.
Pencuci di M.A.T.A. dan Sekolah Rendah Teknologi Cyberaya 1
Penjual burger
Hobi Makan burger
Status Hidup
Disuarakan oleh Zalhazmi Abdul Hami (kecil)
Shafiq Isa
Kemunculan sulung Ejen Ali Musim 1, Episod 1: MISI: IRIS (2016)
Ejen Ali Musim 2
Bakar merupakan watak tritagonis utama dan ejen KOMBAT dalam M.A.T.A.. Dia juga bapa saudara kepada Ali. Dalam Musim 2, Bakar menjadi mentor bagi teras KOMBAT.

Ringkasan

Bakar adalah ejen dalam M.A.T.A. dan juga bapa saudara kepada Ali. Dia bertanggungjawab untuk melatih Ali supaya dia dapat menjadi seorang ejen yang berjaya atas arahan General Rama selepas Ali tidak sengaja mengaktifkan I.R.I.S.. Bakar bersama Ali ditugaskan untuk menghalang perisik-perisik jahat daripada membuat kacau di Cyberaya. Sebagai seorang ejen dari teras KOMBAT M.A.T.A., Bakar mampu untuk berlawan dengan musuh menggunakan pelbagai jenis seni mempertahankan diri.

Sejarah

Ejen Ali

Musim 1

Dalam MISI: SENSASI, Bakar dianggap sebagai pengkhianat dalam M.A.T.A. selepas tindakannya yang menyalin blueprint kepada I.R.I.S. dalam MISI: BLUEPRINT dirakam oleh kamera sekuriti. Bagaimanapun dalam MISI: BUKTI, Ali mendapat tahu bahawa pada ketika itu minda Bakar sebenarnya sedang dikawal oleh taktik yang sama yang pernah digunakan oleh Dr. Aaron untuk mendapatkan blueprint kepada I.R.I.S..

Senjata dan Kebolehan

  • Seni Mempertahankan Diri: Bakar telah menjalani banyak latihan dalam pelbagai jenis seni mempertahankan diri, yang mana telah memberikannya kelebihan fizikal apabila menghadapi musuh.
  • Sarung Tangan Perisai Berteknologi Tinggi: Lengan Bakar dilengkapi dengan sepasang sarung tangan pertahanan yang menyeru perisai plasma.
  • Plasma Armor: Bakar mempunyai perisai di luar sarung tangannya yang berkebolehan untuk menahan pelbagai jenis serangan seperti impak balistik, serangan projektil, laser dan getaran.

Rupa

Berkulit sawo matang, anak mata berwarna hitam dan bentuk badan agak gempal. Mempunyai rambut keriting berwarna hitam tetapi dia sering mengenakan topi sudu (cap) berwarna putih berjalur merah yang mempunyai logo Andibah (menyerupai Adidas) di bahagian hadapan topi.

Selain itu, dia menyukai warna biru. Tidak hairanlah semasa menjalankan misi dan berada di luar misi, dia sering mengenakan pakaian serba biru lengkap tetapi hanya menjalankan misi sahaja. Di luar misi dia mengenakan t-shirt berwarna biru mempunyai logo Andibah di bahagian kiri dan berseluar pendek paras bawah lutut.

Perwatakan

Bakar adalah seorang yang mesra, tetapi juga serius apabila perlu. Dia selalu melindungi anak saudaranya, Ali dan sangat mengambil berat dengan keluarganya, bahkan juga abang iparnya, Ghazali. Dia melakukan yang terbaik untuk mengekalkan kewujudan M.A.T.A. sebagai organisasi rahsia, dan masa membekalkan kemahirannya sebagai ejen KOMBAT dalam misi penting. General Rama mempercayai Bakar dengan pelan misi - dan tanggungjawab untuk melindungi Ali dan I.R.I.S..

Bakar juga sentiasa yakin dengan kemahiran dan penampilannya, membuatkan dia sentiasa mengekori setiap wanita yang melintasi jalannya, termasuk Dos dan Jenny, dengan memberikan ayat-ayat cinta yang agak menggelikan mereka. Bakar juga gemar memakan burger, tidak kira sama ada di luar ataupun dalam misi. Sebagai ejen KOMBAT, Bakar selalu dibelasah dan tercedera.

Trivia

  • Sama seperti "Ali", nama "Bakar" juga banyak terdapat dalam buku rujukan sekolah. "Bakar" juga merupakan perkataan yang membawa maksud "membakar", menggambarkan sifat Bakar yang tidak mudah mengalah dan terus membara.
  • Bakar ditunjukkan amat gemar memakan burger. Ini juga ditunjukkan dalam Ejen Ali Teaser #1 dan MISI: IRIS. Malah, pengarah siri ini, Usamah Zaid telah menyatakan bahawa dia dan bersama pencipta yang lain selalu mengimaginasikan Bakar dan bertujuan supaya dia menjadi seorang perisik yang menyamar sebagai tukang masak burger.
    • Seperti yang dinyatakan dalam Majalah Komik Ejen Ali #2, dia juga bekerja sebagai penjual burger.
  • Bakar didedahkan masih bujang dalam video MISI: RAYA setelah Aunty Faye bertanya bila dia ingin berkahwin.
  • Bakar didedahkan merupakan adik kepada ibu Ali dalam MISI: BANGKIT.
  • Bakar telah dihipnotis oleh Aaron dalam MISI: BUKTI untuk menyalin blueprint kepada I.R.I.S..
  • Dalam Majalah Komik Ejen Ali #2, profilnya telah mendedahkan bahawa ketinggiannya adalah #185 cm dan tarikh lahirnya ialah 15 April.
  • Kedua-dua Trez dan Komeng telah menghina berat badan Bakar, yang dia berikan dan menggambarkan sebagai tanda keliatan. Bakar mendapat dendamnya, bagaimanapun, apabila dia memanggil Trez "hodoh" dalam MISI: OVERRIDE.

Galeri

Wiki-wordmark
Wiki Ejen Ali mempunyai imej dan media yang berkaitan dengan Bakar.

Latihan Simulasi

EJEN ALI Simulation Training - BAKAR

EJEN ALI Simulation Training - BAKAR

EJEN ALI : Simulation Training - BAKAR

Navigasi

Watak