FANDOM

Ghazali
Ghazali
Nama lain Ayah (daripada Ali)
Umur 38
Jantina Lelaki
Kaum Melayu
Kewarganegaraan Malaysia
Rambut Hitam
Mata Hitam
Keluarga Aliya (Isteri)
Ali (Anak lelaki)
Bakar (Adik ipar)
Baharom (Bapa mertua)
Kawan Tidak diketahui
Pekerjaan Pakar Perkomputeran dan Elektronik di Cyberaya
Hobi Tidak diketahui
Status Hidup
Disuarakan oleh Haziq Khushairi
Kemunculan sulung Ejen Ali Musim 1, Episod 4: MISI: COMOT (2016)
Ejen Ali Musim 2
Ghazali merupakan ayah kepada Ali, didedahkan dalam MISI: COMOT. Kemunculan pertamanya adalah dalam promo video bertajuk MISI: RAYA, di mana Ali menasihati penonton agar tidak malas melayan tetamu. Dalam MISI: BANGKIT, beliau didedahkan adalah salah seorang peneraju utama di bandar Cyberaya.

Sejarah

Pra-Ejen Ali

Dalam konsep awal, Dr. Ghazali adalah orang yang mencipta I.R.I.S.. Penjahat siber bernama Nonimus mahukan ciptaan dan menculiknya, tetapi I.R.I.S. selamat berada di tangan anaknya, Ali. Untuk menyelamatkannya, Ali menggunakan I.R.I.S. dan menjadi ejen, bersama dengan Bakar dan Comot.

Dalam konsep akhir, banyak konsep awal telah direka semula atau ditinggalkan. Walaupun, Dr. Ghazali kekal sebagai jurutera komputer, yang serupa dengan konsep awal. Ia didedahkan dalam MISI: COMOT bahawa isterinya telah meninggal dan merasa bersalah kerana tidak dapat menjaga Ali disebabkan oleh terlalu sibuk di tempat kerja dan hanya pulang pada waktu malam.

Trivia

  • Suaranya pertama kali didengari dari telefon Ali dalam MISI: IRIS.
  • Seperti Dr. Tong dan Dr. Mala, Dr. Ghazali juga telah menjadi mangsa Dr. Aaron.
  • Dr. Ghazali merupakan orang yang pandai, tetapi anaknya merupakan budak yang malas kerana "hobi"-nya tidur seperti yang dicakap Puan Munah dalam MISI: BANGKIT.

Galeri

Gambar rasmi

Cekupan skrin

Ejen Ali

Musim 1
Musim 2
Lain-lain

Video

Navigasi

Watak