FANDOM

Ejen Ali
Logo Ejen Ali 2
Dimajukan oleh: WAU Animation
Pengarah: Usamah Zaid Yasin
Pengarah kreatif: Nazmi Yatim
Shafiq Isa
Pelakon suara: Ida Rahayu Yusoff
Shafiq Isa
Azman Zulkiply
Noorhayati Maslini Omar
Megat Zahrin Megat Hisham
Roshilawati Razlan
Komposer: Azri Yunus
Tarikh siaran perdana: 8 April 2016 (TV3)
15 Disember 2017 (Disney Channel Asia)
25 Disember 2017 (MNCTV)
Bilangan musim: Akan diumumkan...
Bilangan episod: 13 (Musim 1)
13 (Musim 2)
Genre: Aksi, komedi, animasi
Tempoh: 21 minit (Musim 1)
22 minit (Musim 2)
Negara: Malaysia
Bahasa: Bahasa Melayu

Ejen Ali merupakan sebuah siri animasi Malaysia yang diterbitkan oleh Primeworks Studios bersama Wau Animation dan disiarkan secara perdana di TV3 mulai 8 April 2016. Kisahnya mengenai seorang pelajar darjah enam bernama Ali yang menjadi seorang ahli perisikan untuk sebuah pertubuhan rahsia secara terpaksa kerana tidak sengaja melibatkan diri dengan misi pertubuhan tersebut menentang musuh.

Siri ini diterbitkan dalam format HDTV. Ejen Ali merupakan siri animasi pertama yang dijadikan harta intelek Media Prima Berhad (MPB).

Ringkasan

Ejen Ali mengisahkan seorang pelajar sekolah rendah yang tanpa sengaja melibatkan dirinya dalam dunia perisikan. Semuanya bermula apabila Dos seorang agen jahat yang cuba mencuri sebuah alat berteknologi tinggi yang mampu mengubah dunia iaitu I.R.I.S. (Infinity Retinal Intelligence System) yang dicuri daripada pusat latihan M.A.T.A. (Meta Advance Tactical Agency). Ketika Dos cuba menyerahkan alat itu kepada rakannya, tanpa dirancang Ali telah mendapatkan bungkusan berisi I.R.I.S.. Dos dan Trez cuba mendapatkannya kembali tetapi dalam insiden itu, Ali telah mengaktifkan sistem I.R.I.S. sehingga hanya dirinya sahaja mampu menggunakan alat tersebut. Oleh sebab itu, Ali terpaksa menjadi ejen baru M.A.T.A. dan menyelamatkan bandar Cyberaya daripada sebarang ancaman bahaya. Malah menerusi tugasan barunya itu nanti, Ali bakal menemui potensi dirinya yang sebenar.

Produksi

Idea menghasilkan siri animasi ini datang kepada Usamah Zaid Yasin, pengarah dan penulis skrip, selepas menubuhkan WAU Animation pada 2013. Untuk jalan cerita, beliau dan pasukan beliau menonton filem, siri animasi dan membaca novel tentang perisikan. Penghasilan Ejen Ali mengambil masa dua tahun sebelum kerja-kerja produksi bermula pada Julai 2015. Berkaitan nama yang dipilih dalam siri ini, Usamah berkata bahawa Ali merupakan nama yang ringkas dan banyak digunakan dalam buku teks. Mereka pening pada mulanya untuk memilih nama yang ringkas dan akhirnya Ali telah dipilih.

Pada mulanya, WAU Animation bercadang untuk menjadikan Ejen Ali sebagai projek filem, tetapi disebabkan oleh kesukaran mendapatkan pelaburan dan selepas berbincang dengan pelbagai pihak dan beberapa maklum balas, mereka merasakan bahawa ia satu kerugian jika mereka hanya menjadikan ia sebagai satu filem sahaja kerana konsepnya amat luas. Mereka merancang untuk mengembangkan siri ini sekurang-kurangnya sehingga 5 musim, kemudian filem pula bakal menyusul.

Episod

Musim # Episod Siaran Perdana
Musim 1 1 MISI: IRIS 8 April 2016
2 MISI: ALPHA 15 April 2016
3 MISI: SERI 22 April 2016
4 MISI: COMOT 22 Julai 2016
5 MISI: BLUEPRINT 29 Julai 2016
6 MISI: BANGKIT 5 Ogos 2016
7 MISI: PROTOKOL GEGAS 28 Oktober 2016
8 MISI: PRESTASI 4 November 2016
9 MISI: POTENSI 11 November 2016
10 MISI: SENSASI 30 Disember 2016
11 MISI: BUKTI 6 Januari 2017
12 MISI: UNO 13 Januari 2017
13 MISI: OVERRIDE 3 Mac 2017
Musim 2 1 MISI: AKADEMI 22 September 2017
2 MISI: ORIENTASI 29 September 2017
3 MISI: MAIN 6 Oktober 2017
4 MISI: ANALOG 13 Oktober 2017
5 MISI: CABAR 17 November 2017
6 MISI: SUSU 24 November 2017
7 MISI: KEMBALI 1 Disember 2017
8 MISI: TUJUAN 8 Disember 2017
9 MISI: PERANAN 9 Februari 2018
10 MISI: ATLAS 16 Februari 2018
11 MISI: HARAPAN 23 Februari 2018
12 MISI: DIEZ 23 Mac 2018
13 MISI: LEGASI 30 Mac 2018

Watak

Untuk halaman utama, lihat Senarai watak Ejen Ali

Soundtrack

Projek Filem

Pihak Wau telah mengumumkan bahawa produksi projek filem "Ejen Ali: The Movie" akan dimulakan pada tahun depan dan disasarkan akan dikeluarkan pada bulan Disember 2019. Terdapat rancangan untuk membuat lebih daripada dua filem Ejen Ali, masing-masing mendedahkan butiran baru yang lebih terperinci tentang latar belakang wira, organisasi rahsia M.A.T.A..

Pembuatan Ejen Ali

Pembuatan Ejen Ali telah disiarkan pada 2 April 2016 pukul 10:30 pagi di TV3 Malaysia dan kemudian pada 3 April 2016 pukul 7:00 malam di TV9. Pembuatan Ejen Ali meliputi ahli-ahli di sebalik pengeluaran siri ini.

Galeri

Video