FANDOM

Jangan dikelirukan dengan Khairul Anwar Suwandi.
Khai
Khai
Nama lain Ejen Khai
Umur 12 tahun
Jantina Lelaki
Kaum Jepun-Melayu
Kewarganegaraan Malaysia
Rambut Hitam
Mata Hitam
Keluarga Pengelap kaca (Bapa)
Kawan Ali (rakan TEKNO)
Bulat (rakan TEKNO)
R-O
Iman
Moon
Pekerjaan Ejen TEKNO dalam M.A.T.A.
Hobi Bermain dengan R-O, mengucapkan kata Naisu apabila dia sedang berbual
Status Hidup
Disuarakan oleh Khairul Anwar Suwandi
Kemunculan sulung Ejen Ali Musim 2, Episod 1: MISI: AKADEMI (2017)

Khai merupakan ejen dari Akademi M.A.T.A.. Dia diklasifikasikan sebagai ejen TEKNO.

Sejarah

Dalam MISI: ATLAS, Alicia menceritakan bahawa bapa Khai ialah seorang pengelap kaca. Ketika dia masih muda, bapanya berharap suatu hari nanti Khai bisa bekerja disana juga, bahkan dia sanggup menghabiskan sisa wang kerjanya untuk mendapatkan duit kas perbaikan R-O. Sejak saat itu, Khai direkrut oleh M.A.T.A. untuk menyertai Akademi bersama ejen-ejen muda lainnya.

Senjata

  • R-O Bot: Khai mempunyai sebuah papan luncur yang boleh diubah menjadi robot bersaiz mini untuk bertempur. Dia juga boleh menggunakannya sebagai pengangkutan.

Rupa

Sebagai seorang ejen muda dalam teras TEKNO, Khai mengenakan pakaian merah ala-ala sut. Khai juga mengenakan cermin mata dan turut memakai seluar berwarna hitam serta kasut yang berwarna merah juga.

Perwatakan

Khai adalah seorang yang peramah dan ini membuatkan dia dapat berkawan dengan Ali dalam masa yang singkat. Khai gemar berkata perkataan Jepun iaitu "naisu" yang mana bermaksud "nice" dalam Bahasa Inggeris.

Trivia

  • Namanya didedahkan dalam MISI: ORIENTASI walaupun dia pertama kali muncul dalam MISI: AKADEMI.
  • Khai, Alicia, Rudy dan Mika berada dalam satu pasukan dalam MISI: ORIENTASI.
  • Namanya Khai, kemungkinan diambil dari nama pelakon suaranya, Khairul Anwar Suwandi.
  • Ia turut didedahkan bahawa tarikh kelahirannya ialah 9 November.
  • Ini berkemungkinan bahawa Khai adalah seorang yang berasal dari kaum kacukan Jepun-Melayu kerana ditunjukkan berkata perkataan "naisu".
  • Seperti yang dinyatakan oleh Alicia, bapa Khai bekerja sebagai seorang pengelap kaca di bangunan termasyhur Cyberaya.

Petikan dialog

Galeri

Wiki-wordmark
Wiki Ejen Ali mempunyai imej dan media yang berkaitan dengan Khai.

Navigasi

Watak