FANDOM

MATA

Blueprint M.A.T.A..

M.A.T.A. (Meta Advance Tactical Agency) merupakan sebuah agensi ejen di Cyberaya.

Teras

M.A.T.A. merupakan sebuah agensi berteknologi tinggi yang ditugaskan untuk melindungi Cyberaya. Untuk membina pertahanan yang kebal, setiap peranan M.A.T.A. diklasifikasikan mengikut teras yang berikut:

  • NEURO: Ejen yang paling berpengetahuan. Tugasan mereka adalah mengumpulkan maklumat, menganalisa situasi dan mengatur strategi tentang ancaman bagi memastikan misi berjalan lancar. Mereka amat mahir dalam penyelesaian masalah sekiranya terjadi sesuatu perkara yang boleh mengganggu misi mereka. Skil dan alat kebanyakannya jarak jauh untuk melindungi pasukan serta mengawasi keadaan.
  • TEKNO: Ejen yang pakar dalam teknologi. Kepakaran mereka ini sangat membantu dalam memudahkan ejen-ejen lain menjalankan misi. Mereka mencipta dan mengendali peralatan-peralatan yang canggih untuk membantu setiap ejen mengeluarkan potensi penuh sekaligus memberikan kemudahan yang diperlukan dalam pasukan masing-masing.
  • INVISO : Ejen yang tangkas dan licik. Kepakaran mereka dalam menggunakan helah dan penyamaran membolehkan mereka mengambil peluang untuk mengalihkan perhatian musuh dan menyelinap ke dalam pertahanan musuh. Walaupun mereka mahir dalam pertempuran, namun disebabkan oleh skil mereka yang licik, mereka hanya akan menggunakan kekerasan jika perlu.
  • KOMBAT: Ejen yang kuat belaka dan handal dalam pertempuran jarak dekat dan sederhana. Mereka juga mahir dalam seni mempertahankan diri. Kekuatan dan keberanian mereka telah menjadikan mereka barisan pertahanan yang padu dan pelindung pasukan untuk menyelesaikan misi.

Warna

Setiap teras mempunyai warna asas pada sut setiap ejen yang keistimewaan masing-masing.

  • NEURO - Kuning
  • TEKNO - Merah
  • INVISO - Hitam/Putih
  • KOMBAT - Biru

Gajet

Ejen dari setiap teras juga mempunyai gajet dan senjata pilihan mereka untuk digunakan semasa misi.

  • NEURO: Senjata jarak jauh.
    • Balistik
    • Senapang
    • Pek jet
    • Pistol
    • Jam data
  • TEKNO: Alat teknologi yang canggih.
    • Tablet
    • Robot
    • Yoyo
    • Aero Boots
    • Sfera rubik
    • Penambah
  • INVISO: Senjata lontaran.
    • Sarung tangan
    • Penyamaran
    • Lontaran item (seperti batang lolipop, kad)
    • Lut sinar
    • Silap mata
    • Pedang
    • Klon holografik
    • Kelajuan super
    • Peranti
  • KOMBAT: Senjata pertahanan.
    • Perisai plasma
    • Sut meka
    • Tali dart
    • Keris

Semua gajet (kecuali I.R.I.S.) dalam M.A.T.A. dilengkapi dengan tindakan balas gajet M.A.T.A.. Tindakan balas gajet M.A.T.A. akan diaktifkan apabila bukan ejen M.A.T.A. merayu dengan gajet tersebut. Sebaik sahaja diaktifkan, gajet-gajet akan menghitung untuk merosakkan diri. Tindakan balas ini juga boleh diaktifkan jika gajet-gajet itu berfungsi dan kemudiannya disalahgunakan dengan tidak betul.

Ejen yang diketahui

Trivia

  • Pihak Wau Animation telah mencipta kuiz teras untuk peminat-peminat mereka mengetahui bahawa mereka tergolong dalam teras mana.
  • Menurut Bakar dalam MISI: MAIN, seluruh penduduk di Cyberaya tidak mengetahui tentang kewujudan M.A.T.A., bahkan juga pihak polis.
  • Menurut Alicia dalam MISI: ANALOG, pengasas Cyberaya menyediakan teknologi baru yang dicipta kepada pengasas M.A.T.A. tiga tahun sebelum pembebasannya kepada orang ramai. Ini adalah untuk memastikan bahawa M.A.T.A. sentiasa dikemas kini dengan teknologi baru dan mempunyai kelebihan.
  • Nama penuh M.A.T.A. apabila diterjemahkan dalam bahasa Melayu ialah Agensi Taktikal Mara Meta.
  • Beberapa teras dalam M.A.T.A. mempunyai makna-makna tersendiri; seperti 'TEKNO', merujuk kepada kata 'teknologi', teras 'INVISO' merujuk kepada 'invisible' yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris, bermaksud 'tidak terlihat' atau 'penyamaran' dalam bahasa Melayu, dan 'KOMBAT' boleh merujuk kepada kata 'combat' yang berasal dari bahasa Inggeris, atau memiliki maksud 'tempur' dalam bahasa Melayu.

Galeri