FANDOM

MISI: BANGKIT
Misi - Bangkit
Ejen Ali Musim 1, Episod 6
Statistik
Tarikh siaran 5 Ogos 2016 (TV3)
19 Januari 2018 (Disney Channel Asia)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: BLUEPRINT
Seterusnya
MISI: PROTOKOL GEGAS
MISI: BANGKIT merupakan episod keenam siri Ejen Ali. Ia disiarkan pada 5 Ogos 2016 di TV3.

Sinopsis

Selepas Dr. Tong dan Dr. Mala menjadi mangsa oleh kejahatan Dr. Aaron, Ali, Bakar, Alicia dan Comot harus melindungi Dr. Ghazali dari dia sebelum terlambat!

Plot

Video yang memperlihatkan 20 tahun perkembangan Cyberaya bermain di skrin televisyen, menyumbang kepada Dr. Tong, Dr. Mala dan Dr. Ghazali. Dr. Aaron, yang kini berada di penjara keselamatan maksimum Cyberaya, menuduh mereka untuk menghalang pembangunan dan keupayaannya menjadi penyumbang Cyberaya. Seorang warden penjara memberitahu dia untuk membersihkan lantai dan tidak menjadi malas. Apabila penjaga penjara terganggu, dia mencuri beberapa objek. Setelah kembali ke sel, dia menggunakan peranti curi untuk mencipta helmet telekinesis untuk melepaskan penjara.

Di M.A.T.A., Ali sedang bergelut dengan ciptaan terbaru Jenny: Aero Boots. Dia perlu mengawal mereka untuk lulus latihan simulasi tetapi gagal beberapa kali meskipun dorongan Bakar. General Rama memberitahu Ali bahawa Aero Boots akan memberi kelebihan kepada badannya yang kecil dan lemah. Ali kemudian mengulangi latihan simulasi tetapi sekali lagi gagal. Ali berfikir bahawa tiada siapa yang dapat lulus ujian ini, tetapi Alicia membuktikan dia salah kerana dia pantas lulus ujian. Ali kecewa bahawa I.R.I.S. tidak semestinya menjadikannya ejen super sama sekali. Akibatnya, dia memutuskan untuk berputus asa dan berhenti menjadi ejen. Dengan kata itu, General Rama menangguhkannya dan memberitahunya bahawa dia akan pergi sehingga Jenny mengeluarkan DNA-nya dari I.R.I.S.

Di sekolah, Viktor, ketika melihat Ali, memberitahu Ali bahawa dia masuk tempat pertama dalam pertandingan permainan di Cyberaya. Walau bagaimanapun, Ali tidak memberi perhatian kepadanya. Kemudian, Puan Munah masuk dan mengumumkan keputusan kelas. Alicia mendapat nombor pertama, Viktor mendapat nombor ke-2, yang mengecewakan Sarsi dalam episod sebelumnya untuk mendapatkan nombor ke-3. Ali mendapat nombor terakhir kerana dia telah gagal semua subjeknya. Puan Munah menyatakan kekecewaannya kerana Ali adalah anak Dr. Ghazali, yang merupakan seorang jenius.

Watak

Trivia

  • Nama penuh Dr. Aaron dinyatakan sebagai Aaron Edison. Dia muncul semula selepas MISI: ALPHA.
  • Kasut Pogo Ali muncul semula sejak Ejen Ali Teaser Nombor Satu, tetapi ia telah diubahsuai dan kini dikenali sebagai Aero Boots kerana menggunakan penikam daripada spring.
  • Senarai ahli saintis dan bidang sains mereka telah dinyatakan:
    • Dr. Tong: Saintis Bioteknologi
    • Dr. Mala: Pakar Kejuruteraan Tenaga
    • Dr. Ghazali: Pakar Perkomputeran dan Elektronik
  • Episod ini dinamakan sebagai "MISI: BANGKIT" untuk dua sebab:
    • Dr. Aaron bangkit semula apabila dia keluar dari penjara dan berusaha menjadi saintis terhebat dengan merosakkan tiga saintis.
    • Ali bangkit semula untuk menjadi ejen yang lebih baik melalui penentuan, terutamanya untuk menyelamatkan bapanya daripada Dr. Aaron.
  • Imbas kembali oleh Bakar telah mendedahkan bahawa ibu Ali adalah kakak kepadanya. Ini adalah episod pertama yang menunjukkan imbas kembali tentang ibu Ali dan Bakar sewaktu muda.
  • Dr. Tong merupakan pengasas Menara Alpha, Dr. Mala pengasas Menara Beta manakala Dr. Ghazali pengasas Menara Gamma. Secara kebetulan, menara ini dinamakan sempena tiga sinar radioaktif utama. Sinar alpha mempunyai caj positif dan mempunyai kuasa penembusan yang rendah, sinar beta mempunyai caj negatif dan mempunyai kuasa penembusan yang ringan, dan sinar gamma neutral, namun mempunyai tahap penembusan kuasa tertinggi.

Kiasan

  • Semasa kejadian memperkenalkan Dr. Ghazali, logo filem Pixar "The Incredibles" ditunjukkan di salah satu skrin komputer dan latar belakang.

Video