FANDOM

MISI: COMOT
Misi - Comot
Ejen Ali Musim 1, Episod 4
Statistik
Tarikh siaran 22 Julai 2016 (TV3)
5 Januari 2018 (Disney Channel Asia)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: SERI
Seterusnya
MISI: BLUEPRINT
MISI: COMOT merupakan episod keempat siri Ejen Ali. Ia disiarkan pada 22 Julai 2016 di TV3.

Sinopsis

Setelah menyelamatkan seekor kucing sesat dari dilanggar oleh sebuah kereta, Ali menganggap kucing itu adalah kucingnya yang lama Labu, oleh itu, dia berhajat untuk membelanya. Apa yang Ali tidak mengetahui ialah kucing itu mempunyai motif yang tersembunyi - untuk mencuri I.R.I.S.!

Plot

Pada waktu malam, Aunty Faye mengagumi perhiasannya sambil membeli barang kemas melalui Internet menggunakan tabletnya. Kemudian, ketukan pintu terdengar dan dia membuka pintu gelangsar, hanya untuk mencari tiada siapa. Apabila dia berpaling, dia terkejut melihat kucing yang tersesat duduk di atas sofanya. Dia cuba menahannya dengan melemparkan benda-benda di atasnya. Apabila dia mengangkat kerusi untuk menakutkannya, dia mendapati bahawa kucing itu hilang... dan begitu juga semua perhiasannya!

Di M.A.T.A., Ali, Bakar dan Alicia sedang menjalani latihan simulasi. Menggunakan I.R.I.S., Ali berjaya memecahkan kod ke ruang. Kemudian, Bakar membenarkan Alicia memecahkan kod tersebut untuk mendapatkan semula peranti dengan selamat. Apabila mendapati bahawa ia akan mengambil masa 8 minit untuk memecahkannya, Ali, berasa tidak sabar, pemberontak dan mengambil peranti itu sendiri walaupun amaran Alicia. Sebaik sahaja Ali mengambil peranti itu, cincin penggera dan M.A.T.A. robot muncul sebagai penjahat. Bakar berjaya membuka pintu penutup. Ketika Ali dan Alicia cuba melarikan diri, Ali tersandung pada robot dan ia menembaknya dengan sinar laser. Rasuk laser berhenti di pertengahan udara dan latihan simulasi dihentikan. General Rama mencela Ali kerana tidak taat dan Alicia kerana membiarkan Ali ditangkap oleh penjahat. Dia mengatakan bahawa I.R.I.S. boleh menjadi berbahaya jika jatuh ke tangan yang salah. Dia mengingatkan mereka untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama sebagai satu pasukan sebelum menandatangani. Bakar mula mengajar Ali tetapi dia telah meninggalkan bilik itu.

Di sebuah gudang terbiar, Komeng dan henchmennya sedang mengkaji barang kemas yang dicuri, termasuk Aunty Faye. Limo tiba di luar gudang, dan Abang Bear berjalan keluar dari limusin dan masuk ke gudang. Dia duduk dan melihat perhiasannya. Kemudian, Wak Musang menunjukkan kepadanya video Dos memberinya I.R.I.S., yang menarik perhatian Abang Bear.

Keesokan harinya, Ali melihat ayahnya makan sarapan sambil mengusahakan tabletnya di dapur. Dia naik, menyambut ayahnya dan melihatnya dengan harapan. Walau bagaimanapun, bapanya tidak mengerti kegembiraan Ali, yang membuat Ali kecewa. Tiba-tiba, telefon Ali berdering dan ia adalah Viktor Ong. Viktor berkata "Selamat Hari Jadi" kepada Ali dan memperkenalkannya permainan baru untuk bermain bersama. Apabila Ali menggantung panggilan itu, bapanya segera membuat sandwic dengan lilin di atas roti sebagai hadiah ulang tahun untuk anaknya. Ali kecewa dengan ayahnya kerana melupakan hari jadinya dan pergi ke luar untuk mengambil sampah.

Selepas mengambil sampah, Ali mendengar Shaun dan Syed berteriak sambil mengejar kucing. Ali menyalahkannya sebagai Labu, kucing haiwan kesayangannya yang lama. Kucing memegang objek pekeliling rata dengan mulutnya. Ia jatuh di tengah jalan dan cuba mengambilnya. Apabila melihat sebuah kereta datang ke depan dan ia akan berjalan di atasnya, Ali menyelamatkan kucing itu dalam masa yang lama. Shaun dan Syed berfikir bahawa kucing itu adalah Ali dan marah bahawa peranti mereka rosak kerana dikendalikan oleh sebuah kereta. Sebelum mereka dapat mengajar Ali pelajaran, Ali kembali ke rumahnya, bersama kucing itu. Ayahnya keluar untuk berjumpa dengan Shaun dan Syed, dan mereka pergi setelah menyedari bahawa bapanya hadir.

Ali menunjukkan "Labu" kepada bapanya, tetapi bapanya memberitahu Ali bahawa Labu telah lama berlalu. Dia juga mengingatkan anaknya tentang tanggungjawabnya untuk mendapatkan seekor haiwan kesayangan, tetapi Ali tidak sabar-sabar untuk mengamalkan kucing tersebut, masih memikirkan bahawa ia adalah kucing hewan peliharaannya yang telah lama hilang. Ini menyebabkan bapanya terkejut dengannya, mengatakan bahawa Labu telah melarikan diri dari rumah sejak ibunya meninggal dunia. Ini mengganggu Ali. Agar tidak meneruskan hujah, bapanya mengeluh dan mengatakan kepadanya bahawa dia akan bekerja sebelum dia pergi.

Ali kemudian pergi ke dapur, mencari "Labu" mengetuk pinggan, menunjukkan bahawa ia lapar. Dia mengambil makanan dari peti sejuk dan memakannya. Dia cuba memukulnya tetapi ia menggeliat padanya. Tidak lama selepas itu, "Labu" tertidur dan Ali memperhatikan luka di kakinya.

Beberapa saat kemudian, "Labu" bangun dan menggeliat di Ali. Ali memutuskan untuk membiarkan ia mempunyai ruang. "Labu" melihat ke bawah dan melihat luka-luka pada kakinya dirawat dan dibalut. Ali memainkan yoyonya dengan cara yang bosan, tetapi kemudian melihat "Labu" terpesona oleh yoyo. Jadi Ali bermain dengan menggunakan yoyo, dan kemudian membuatnya cuba menangkap titik laser merah dengan pena. Semasa mengejar, "Labu" secara tidak sengaja merempuh foto tetapi Ali berjaya menangkapnya sebelum ia melanda tanah. Ali memegang gambar itu, kelihatan sangat sedih. "Labu" melihatnya dan menepuk kakinya, cuba menghiburnya.

Ali kemudian cuba untuk menepuk "Labu". Dengan beberapa teragak-agak, "Labu" membolehkannya berbuat demikian. Ali kemudian menyedari bahawa bulunya sangat kotor (dia berkata "Comot"). Ali mahu mandi, namun, "Labu" berjalan di sekitar tempat itu dan akhirnya menyembunyikan dirinya. Dengan kesulitan mencarinya, Ali menggunakan I.R.I.S. untuk mencari menggunakan X-Ray Vision. Ali mendapati "Labu" bersembunyi di dalam sofa dan membawanya ke bilik mandi.

"Labu" kini dibersihkan, dan bulunya berwarna putih. Ali mendapati bahawa ia tidak kelihatan sama seperti Labu kerana warna bulu. Jadi, dia menamakan semula "Comot" dan meow kucing, menunjukkan bahawa ia suka nama barunya. Selepas Ali meletakkan Comot di atas katilnya, dia menyahaktifkan I.R.I.S. dan meletakkannya di atas meja katilnya. Viktor tiba-tiba memanggilnya dan dia menjawabnya. Sementara Ali menumpukan perhatian pada panggilan telefon, Comot melihat I.R.I.S. dalam keadaan pekeliling rata dan terkejut. Adegan berubah untuk menunjukkan kilas balik Abang Bear yang menunjukkan video Wak Musang dari I.R.I.S. dan penumbuk ditekan ke papan kekunci komputer riba. Ketika kilas balik berakhir, Ali menyelesaikan panggilannya dan beralih, hanya untuk mencari Comot hilang... dan I.R.I.S. juga! Ali menjatuhkan seluruh rumah untuk mencari I.R.I.S. tetapi tidak berjaya. Comot, yang bersembunyi di belakang sofa menggunakan penyamarannya, menyahaktifkan kuasanya. Ia teragak-agak untuk bertindak sebelum ia lari.

Sementara itu, Bakar sedang menggoda dengan seorang wanita di sebuah kedai. Telefonnya berdering dan dia menjawab panggilannya. Panggilan itu adalah dari Ali. Secara tiba-tiba, Bakar menjerit "APA?!", mengejutkan semua orang yang berdekatan. Pemandangan itu berubah dengan cepat ke rumah Ali. Bel pintu berdering dan Ali buru-buru membuka pintu, tetapi terkejut dengan kehadiran Alicia, yang marah padanya kerana kehilangan I.R.I.S. Ali tidak puas hati melihat saingannya di sini, tetapi Bakar memberitahu kedua mereka bahawa mereka adalah pasukan.

Tiba-tiba perut Bakar menggerutu dan dia pergi untuk mendapatkan makanan di dapur. Ali memberi amaran kepada Alicia untuk tidak menyentuh perkara-perkaranya dan mengikuti Bakar. Alicia berjalan di sekitar ruang tamu. Dia melihat jejak kaki kucing dan membayangkan jejak Comot. Dia memeriksa di bawah sofa dan mendapati sehelai bulu yang ditinggalkan oleh Comot ketika bersembunyi di sana.

Alicia memasuki dapur dan bertanya kepada Ali sama ada dia telah mendengar berita semasa. Ali keliru dengannya. Bakar kemudian memberitahu Ali bahawa seorang ejen sentiasa perlu dikemaskini pada berita semasa. Dia memperhatikan piring-piring di atas meja dan bertanya-tanya bagaimana Ali boleh makan banyak walaupun kedudukannya yang kecil. Sebelum Ali dapat membetulkan Bakar, Alicia cepat menyimpulkan bahawa kucing mencuri I.R.I.S., mengejutkan mereka.

Alicia menunjukkan Ali dan Bakar sehelai bulu yang ditinggalkan oleh Comot. Tali bulu dengan cepat menggabungkan dengan meja, menunjukkan keupayaan kamuflase. Penemuan ini mengagumkan mereka. Alicia kemudian menunjukkan kepada mereka berita Cyber ​​Harian di telefonnya, yang bercakap tentang penemuan yang mengejutkan eksperimen haiwan haram. Dalam berita itu, serbuan polis di tempat perlindungan haiwan tempatan apabila penduduk telah menimbulkan curiga mengenai hal itu disebabkan kucing yang tersesat di sekitar kawasan itu. Ketika polis melakukan pencarian, tempat perlindungan hewan telah ditinggalkan. Siasatan telah menunjukkan tanda-tanda ujian haiwan pada tahap genetik. Bukti menunjukkan ubat-ubatan yang memberikan kucing liar yang diperkuat kekuatan, ketangkasan dan kemahiran berfikir. Alicia percaya bahawa Comot adalah salah satu kucing yang tersesat dan telah berjaya mengesannya ke Cyberaya Warehouse.

Ayahnya sudah balik, dia melihat rumah tidak bersih, mereka lihat Ali tertidur.

Watak

Trivia

  • Episod ini memberikan tumpuan kepada kucing putih sesat yang dibela oleh Ali dan menamakannya sebagai "Comot", dengan itu, episod ini dinamakan "MISI: COMOT".
  • Ini merupakan episod pertama yang mana kejadian itu berlaku di luar masa sekolah.
  • Ini adalah episod pertama yang terdapat watak (kali ini ialah Bakar) menganggap bahawa Ali makan makanan yang banyak.
  • Ini adalah episod pertama yang menunjukkan gambar keluarga Ali.
    • Ini adalah episod pertama yang mempunyai pengakhiran yang menyedihkan.

Kiasan

  • Mountain Dews sebagai Hill Drops
    Apabila Bakar mengambil makanan dari peti sejuk, salah satu botol mempunyai persamaan yang hebat sebagai "Mountain Dew" tetapi jenamanya dinamakan semula sebagai "Hill Drops".
  • Rancangan televisyen "The Amazing of Awang Khenit" dimainkan di televisyen rumah Ali.
  • Larawa adalah jolokan untuk Lazada, aplikasi membeli-belah dalam talian.
  • MassApp adalah jolokan untuk WhatsApp, aplikasi komunikasi.

Video