FANDOM

MISI: ORIENTASI
Misi - Orientasi
Ejen Ali Musim 2, Episod 2
Statistik
Tarikh siaran 29 September 2017 (TV3)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: AKADEMI
Seterusnya
MISI: MAIN
MISI: ORIENTASI merupakan episod kedua dalam musim kedua siri Ejen Ali. Ia disiarkan pada 29 September 2017 di TV3.

Sinopsis

Selepas diterima masuk ke akademi, Ali disambut baik oleh semua orang termasuk ejen junior, kecuali seorang ejen...

Plot

Treler Teaser

Episod dibuka pada Akademi M.A.T.A. yang menampilkan ejen-ejen dan para mentor. Skrin menunjukkan ada seorang mentor yang berjatina berempuan sedang bercakap dengan Ali & Alicia, meyakinkan bahawa mereka telah rasmi menjadi ejen muda M.A.T.A.. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Geetha, ketua teras TEKNO. Kemudiannya dia juga memperkenalkan mentor-mentor yang lain, iaitu Karya, Bakar, dan Leon. Dia berkata bahawa Akademi M.A.T.A. adalah tempat para ejen-ejen muda untuk berlatih menjadi ejen yang lebih baik, dan dia meminta masing-masing untuk memperkenalkan diri terlebih dahulu. Jet & Roza untuk teras NEURO, Mika, Chris, & Iman untuk teras KOMBAT, Bulat dan Khai untuk teras TEKNO, Zass, Moon, dan Rudy untuk teras INVISO. Namun, hanya ada seorang ejen yang membuat Ali bosan akan personaliti-nya, iaitu Rudy.

Bahagian 1

Treler teaser ditutup kemudian menampilkan klip Ali sedang bersekolah di SRT Cyberaya 1. Dia mula mengerjakan soalan, namun merasa agak geram selepas mengetahui yang dia baru melepasi 5 minit sahaja. Sepulang sekolah, Ali bertanya-tanya kepada Alicia mengapa dia dirasmikan menjadi ejen muda, padahal kebolehannya sudah melampaui batas. Alicia menjawab dan berkata bahawa ayahnya, General Rama, mahukan anaknya iaitu Alicia untuk menjaga Ali, kerana tidak ada seorangpun lagi yang boleh dipercayai. Awalnya dia agak geram dan tidak mahu, namun setelah ayahnya meyakinkan dirinya, dia terpaksa harus mengganti fikiran dan kemahuan.

Bahagian 2

Sesampainya mereka di Akademi, Khai melambai dan menjerit kepada Ali, ketika Ali bertanya ada apa, rupanya dia telah menunggu dirinya. Ali lupa akan namanya dan mengingatkan kembali bahawa namanya adalah Khai, dan mereka bersalaman sambil Ali memberitahu namanya. Khai sempat tertawa kecil dan berkata bahawa dia sudah tahu, dan keduanya mulai tertawa. Dari dekat, Alicia melihat mereka tertawa, dan dia mulai membuat muka aduan. Seketika tawa mereka terhenti, sekejap selepas Ali menyedari bahawa Comot telahpun pergi. Dia mula mencarinya dan melihat bahawa ada seorang gadis muda yang sedang memegang Comot untuk dikembalikan pada-nya, rupanya gadis muda itu ialah Iman, dia berterima kasih dan mengembalikan dia pada dirinya. Tak lama selepas itu, Ali dibuat terkejut oleh ketibaan Moon yang mengagetkan, dia terlihat sangat teruja dan mahu meminjam I.R.I.S. darinya. Walaupun begitu, Khai menegurnya dan berkata bahawa I.R.I.S. sudah selaras dengan Ali, namun dia tetap mahu meminjamnya. Tiba-tiba muncul budak lelaki sambil memerli kebolehan I.R.I.S. dari Ali, budak lelaki ini iaitu Jet. Dia berkata bahawa I.R.I.S. sepertinya sama sahaja seperti cermin mata biasa yang lainnya dan dia meminta untuk menunjukkan sedikit kebolehannya. Ali setuju dan mula mengimbas maklumat tentang dirinya. Selepas mengimbas, Ali memberitahu bahawa badan Jet rupanya tidak terlalu tinggi, dia terlihat begitu kerana dia mengisi kasut penambah pada kakinya. Khai terkejut dan mula tertawa, membuatkan Jet merasa malu. Lalu Moon tiba di hadapan dengan menolak Jet dari belakang, dengan teruja meminta Ali untuk mengimbas dirinya pula dengan I.R.I.S.. Dia setuju dan mula mengumpulkan maklumat tentang dirinya, mendapati bahawa suit miliknya boleh memprojeksikan klon holografik, serta sarung tangannya pula boleh meletupkan kesan. Khai berbangga pada diri Ali, Moon pula teruja terhadap kebolehan yang dimiliki oleh I.R.I.S.. Ali terkejut selepas Moon berbisik pada diri-nya yang apakah memang benar bahawa dia pernah mengalahkan ketua teras INVISO, iaitu Djin/Uno. Khai menganggap bahawa Djin boleh menukarkan dirinya menjadi kabut asap dan muncul semula dimana sahaja dia mahu, dan Ali membenarkan tanggapannya itu. Semua menjadi terkejut apabila Rudy muncul tiba-tiba di hadapan mereka sambil berkata 'Mengarut!', iaitu hal yang tidak masuk akal. Dia beranggapan bahawa tidak ada seorangpun yang boleh bertukar menjadi kabut asap, namun Ali mencuba untuk meyakinkannya bahawa Djin memang boleh buat begitu, namun Rudy langsung memutus percakapannya dengan lantang dan berkata bahawa asap itu terjadi kerana jejak kelajuannya; dia mengakui bahawa Djin adalah orang yang terpantas dan tidak ada ejen lain yang boleh mengalahkan kelajuannya. Menurutnya, kabut asap itu membolehkan dirinya untuk membuat musuhnya sukar untuk menangkap dan mendapatkan-nya. Kerana mengalah, Ali membetulkan tanggapan Rudy. Dia menyindir Moon bahawa dia langsung tidak tahu apa-apa mengenai teknik asas ejen INVISO, iaitu menyembunyikan pergerakan. Rudy menenung I.R.I.S. dan Ali, dengan kasar berkata bahawa mereka semua tidak usah mengarut sesuka hati kalau tidak tahu apa-apa dan pergi menjauh. Ali tertanya-tanya ada apa dengan dia, lalu Moon menjawab hal itu sudah biasa dilakukan oleh Rudy, beranggapan bahawa dia adalah seorang yang emo. Selepas itu, Iman berkata bahawa kelas mereka akan segera dimulakan, dan mereka semua bersedia untuk pergi. Jet bertanya pada Ali dimana kawan baik perempuannya iaitu Alicia, namun Moon berkata 'Jangan nak mengade!' sambil memukul bahunya. Mereka semua kemudian terkejut selepas Bakar memanggil Ali, berbisik bahawa para ketua teras mahu berjumpa dengannya. Selepas mendengar perkara ini, ejen-ejen kecuali Ali & Bakar terkejut ala-ala separuh mati. Masing-masing mengungkapkan rasa terkejut mereka, Khai berkata yang mereka semua belum pernah dibolehkan untuk bertemu dengan para ketua teras. Ali dan Bakar pula pergi untuk menemui mereka.

Bahagian 3

Selepas pertemuan khas, Ali kembali kedalam kelas dan bertanya-tanya pada Khai apa yang sedang ejen Leon ceritakan. Walau bagaimanapun, Leon langsung menegur Ali dan meminta dirinya untuk menumpukan perhatian. Dalam pelajarannya, ia ditunjukkan ialah menjelaskan tentang cara berlatih baru, yang disebut 'Latihan Berpasukan' kerana ada 2 tambahan anggota pelajar ejen muda, iaitu Ali dan Alicia. Ali bertanya bahawa apakah apabila berlatih secara berpasukan hanyalah mengikut teras masing-masing, dan Geetha berkata bukan begitu jalur-nya cara latihan berpasukan, namun dengan cara berpecah menjadi 3 pasukan yang lengkap dan setiap pasukan mempunyai 4 anggota pelajar ejen muda. Dia mengatakan bahawa satu pasukan yang lengkap ialah satu pasukan yang menggabungkan kekuatannya dari teras masing-masing, iaitu TEKNO, NEURO, INVISO, dan KOMBAT. Selepas Ali tidak mengetahui yang teras manakah dirinya berada, dia dimasukkan ke dalam teras TEKNO kerana dia memakai suit ejen berwarna merah dan sebagai ejen muda yang mengendalikan gajet khas, iaitu I.R.I.S.. Geetha membolehkan ejen-ejen muda untuk memilih sendiri pasukannya masing-masing, semua terlihat senang, namun Khai kelihatannya sedang risau, berkata bahawa dia dan Ali tidak boleh menjadi satu pasukan, kerana kesamaan teras dan mengucapkan semoga berjaya kepada Ali sebelum pergi menjauh. Moon memanggil Ali untuk menjadi kawan satu pasukan bersama Iman & Jet. Namun tiba-tiba Alicia muncul dan menarik Ali, berkata 'Mika setuju nak satu tim ngan kite, jadi tinggal pilih siapa bagian dari INVISO...' namun tiba-tiba Ali memutus percakapan dengan lantang dan kasar. Berkata bahawa dia mahu satu pasukan bersama dengan ejen-ejen muda selain dirinya, ini menyebabkan Alicia marah dan mengatakan sekali lagi misi utama-nya iaitu untuk menjaganya. Namun Ali beranggapan bahawa dia akan baik-baik saja selama dia tidak menjaga dirinya, menghantarkan Alicia pada kegeraman. Tak lama selepas itu, Leon dengan tegas dan serius memberitahu bahawa tugasan mereka yang pertama ialah untuk membawa pulang alatan, terdapat ada 3 jalan menuju kedalam hutan untuk menemui alatan itu. Skrin bertukar menjadi klip tiga pasukan yang lengkap dan sedang bersedia untuk latihan mereka. Leon menghitung mundur dan semua ejen muda telahpun bersedia. Ketika hitungan mula menuju angka mulai, setiap pasukan mula berlari. Zass dengan licik sepertinya egois, mendahului daripada ahli pasukannya menggunakan kebolehan Kelajuan Super dan mula berlari dengan sangat pantas. Dia sampai pada tempat tujuan, namun terperangkap dan berjaya dikepung oleh mol-mol M.A.T.A.. Selepas nasibnya tidak diketahui, pasukan Ali berhenti sejenak untuk mendapatkan maklumat. Jet melihat ada satu, namun dia berkata bahawa di jalan itu sudah ada Zass, tetapi Ali mendapatkan satu jalan lagi, dan mengarahkan kesemua ahli pasukannya untuk mengikuti diri-nya. Sesampainya mereka berempat di sana, Ali berjaya merampas alatan dari R-O, namun pasukan Alicia telahpun sampai untuk merebut semula. Mereka semua memulakan pertempuran sengit antara ejen muda dan para mol, membuat setiap ejen sulit untuk merebut alatan. Di akhir klip, Rudy berjaya merampas alatan dari Ali, dan membiarkan dirinya terperangkap dengan Peranti miliknya.

Watak

Trivia

  • Terdapat tayangan ekslusif di GSC One Utama bagi MISI: AKADEMI dan juga episod ini pada 23 hingga 24 September 2017.
  • Kisah ini mirip dengan Musim 1 Episod 2, MISI: ALPHA.
    • Ali diperkenalkan kepada semua dalam agensi itu.
      • Daripada diperkenalkan kepada empat teras M.A.T.A., Ali diperkenalkan oleh mentor dan pelajar di Akademi M.A.T.A..
      • Ali diklasifikasikan ke dalam teras TEKNO selepas tidak mengetahui terasnya sejak MISI: ALPHA.
    • Terdapat watak baru yang memberikan Ali bahu sejuk.
      • Daripada Rizwan, ia adalah Rudy dalam episod ini.
    • Kedua-dua episod ini mempunyai kecuaian Ali dalam menjalankan misi pertama.
      • Tidak seperti MISI: ALPHA yang Rizwan datang untuk menyelamatkannya, tiada siapa yang datang untuk menyelamatkan Ali.

Galeri

Cekupan skrin

Video

Episod Ejen Ali
Musim 1 MISI: IRIS | MISI: ALPHA | MISI: SERI | MISI: COMOT | MISI: BLUEPRINT | MISI: BANGKIT | MISI: PROTOKOL GEGAS | MISI: PRESTASI | MISI: POTENSI | MISI: SENSASI | MISI: BUKTI | MISI: UNO | MISI: OVERRIDE
Musim 2 MISI: AKADEMI | MISI: ORIENTASI | MISI: MAIN | MISI: ANALOG | MISI: CABAR | MISI: SUSU | MISI: KEMBALI | MISI: TUJUAN | MISI: PERANAN | MISI: ATLAS | MISI: HARAPAN | MISI: DIEZ | MISI: LEGASI