FANDOM

MISI: ORIENTASI
Misi - Orientasi
Ejen Ali Musim 2, Episod 2
Statistik
Tarikh siaran 29 September 2017 (TV3)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: AKADEMI
Seterusnya
MISI: MAIN
MISI: ORIENTASI merupakan episod kedua dalam musim kedua siri Ejen Ali. Ia disiarkan pada 29 September 2017 di TV3.

Sinopsis

Selepas diterima masuk ke akademi, Ali disambut baik oleh semua orang termasuk ejen junior, kecuali seorang ejen...

Plot

Episod dibuka dengan Akademi M.A.T.A.. Seorang wanita mengatakan bahawa tempat ini adalah tempat ejen-ejen muda dilatih untuk menjadi lebih baik daripada ahlinya yang lalu. Dia juga memberitahu Ali dan Alicia bahawa ejen muda adalah rakan sekelas mereka dan mereka telah dilatih sekurang-kurangnya setahun oleh mentor masing-masing. Empat mentor memperkenalkan diri mereka: Karya mentor INVISO, Bakar mentor KOMBAT, Leon mentor NEURO, dan Geetha, mentor kepada TEKNO.

Geetha meminta ejen-ejen muda untuk memperkenalkan diri mereka masing-masing terlebih dahulu. Seorang budak lelaki di sukarelawan teras NEURO berdiri di tengah-tengah, melepasi tangannya dengan yakin dan jatuh ke belakang. Ali terkejut sehingga budak lelaki itu muncul dan terbang. Ternyata dia mempunyai pek jet. Dia dengan bangga memperkenalkan dirinya sebagai Jet. Jet hampir terkena sinar laser yang ditembak oleh seorang yang berjantina perempuan di teras NEURO. Dia mengejeknya dan memperkenalkan dirinya sebagai Roza.

Seorang gadis berkerusi roda di teras KOMBAT memperkenalkan dirinya sebagai Mika. Ali tertanya-tanya bagaimana dia boleh bertarung dengan kecacatannya. Dia dengan berani dan percaya diri mengaktifkan sut meka-nya dan memakainya, membolehkannya bertarung. Seorang budak berambut perang di dalam teras KOMBAT bergerak dan melepaskan keris lasernya. Apabila dia duduk dalam posisi silat, dia memperkenalkan dirinya sebagai Chris. Dia kemudian meminta Iman untuk menunjukkan dirinya. Iman, gadis hijab di teras KOMBAT, menjatuhkan kedua keris laser dengan tudung dan tali dartnya. Selepas dia melakukan beberapa gerakan dengannya, dia menunduk dan dengan malu-malu memperkenalkan dirinya.

Seorang lelaki di teras TEKNO menepuk bahu Ali dan memperkenalkan dirinya sebagai Bulat. Dia menunjukkan Sfera Rubiknya, yang membingungkan Ali mengenai cara ia berfungsi. Dia memecahkannya, yang menghasilkan confetti dalam teka-teki pertama, dan teka-teki kedua menciptakan robot yang memprojeksikan perisai. Robot hoverboard menjilat kaki Ali untuk mendapatkan perhatiannya. Robot itu pergi kepada seorang lelaki dengan cermin mata di teras TEKNO, yang memperkenalkan dirinya sebagai Khai.

Ali terganggu oleh pemandangan yang kabur disekelilingnya dengan tiba-tiba. Apabila ia menjadi jelas, dia terkejut kerana dia melihat budak lelaki yang tinggi dan kurus dalam teras INVISO di hadapannya. Dia juga terkejut apabila mendapati bahawa Yoyo-nya telah menghilang. Rupa-rupanya, lelaki kurus yang tinggi telah mencuri yoyo Ali dan mengembalikannya kepadanya. Anak lelaki itu menyapa sebagai salam. Seorang gadis dalam teras INVISO memperkenalkan budak lelaki itu sebagai Zass dan mengatakan bahawa dia tidak boleh bercakap. Gadis itu kemudian memperkenalkan dirinya sebagai Moon, entah bagaimana dia menciptakan klon holografiknya, kemudian mereka semua masing-masing memperkenalkan diri sebagai Moon.

Ali kagum dengan semua kebolehan mereka dan mahu melihat lebih banyak lagi. Semua ejen muda berpaling untuk melihat orang terakhir yang belum memperkenalkan dirinya: budak berambut duri dan tajam di teras INVISO. Dia dengan dingin berkata "Panggil aku Rudy je" dan pergi menjauh dari mereka semua. Tingkah laku yang dingin dan kasar itu mengelirukan empat mentor dan juga Ali.

Selepas kredit pembukaan, Ali dilihat berjalan di koridor. Beliau telah tiba di sekolah jam 8 pagi. Dia tidak sabar untuk pergi ke M.A.T.A. Akademi. Dia meninggalkan Comot di hadapan bilik kedai dan memberitahu dia untuk menunggu dia. Di dalam kelas, Ali berharap masa itu berlalu dengan cepat kerana dia merasa tidak sabar. Dia memutuskan untuk memberi tumpuan kepada pelajaran. Puan Munah memberi pelajar beberapa latihan untuk dilakukan pada tablet. Ali menjawab soalan dengan betul dan menyelesaikannya dengan mudah. Semasa dia tertanya-tanya berapa lama masa berlalu, dia terkejut mendapati hanya 5 minit telah berlalu. Dia bersuara dengan kuat, mengejutkan semua orang di kelas. Puan Munah marah dan menghukum dia kerana tidak memberi perhatian di dalam kelas.

Akhirnya, lonceng akhir berbunyi. Ali dengan cepat membungkus dan meninggalkannya. Viktor terkejut melihat kawannya bergegas. Ali pergi ke bilik kedai dan meminta Comot. Comot keluar dari but. Mereka memasuki bilik kedai dan Ali pergi mencari buku setem. Dia mendapati Viktor akan datang dan bergegas untuk berjumpa dengannya. Viktor terkejut apabila mendapati Stamp Collecting Club mempunyai mesyuarat kedua hari ini. Dia bertanya kepada Ali mengapa dia bergegas dengan cara yang teruja kepada kelab. Dia tertanya-tanya jika ia menyeronokkan dan mahu menyertai. Ali dengan cepat menafikan dan mengatakan bahawa dia akan kehabisan stempel untuk berdagang dan membosankan. Viktor mengangkatnya dan memberitahu Ali bahawa mereka akan berbual secara online petang ini. Selepas dia meninggalkan, Alicia muncul di belakang Ali. Dia mengatakan bahawa ia adalah panggilan yang rapat dan Ali jatuh kerana dia terkejut dengannya.

Watak

Trivia

  • Terdapat tayangan ekslusif di GSC One Utama bagi MISI: AKADEMI dan juga episod ini pada 23 hingga 24 September 2017.
  • Kisah ini mirip dengan Musim 1 Episod 2, MISI: ALPHA.
    • Ali diperkenalkan kepada semua dalam agensi itu.
      • Daripada diperkenalkan kepada empat teras M.A.T.A., Ali diperkenalkan oleh mentor dan pelajar di Akademi M.A.T.A..
      • Ali diklasifikasikan ke dalam teras TEKNO selepas tidak mengetahui terasnya sejak MISI: ALPHA.
    • Terdapat watak baru yang memberikan Ali bahu sejuk.
      • Daripada Rizwan, ia adalah Rudy dalam episod ini.
    • Kedua-dua episod ini mempunyai kecuaian Ali dalam menjalankan misi pertama.
      • Tidak seperti MISI: ALPHA yang Rizwan datang untuk menyelamatkannya, tiada siapa yang datang untuk menyelamatkan Ali.

Galeri

Video