FANDOM

MISI: OVERRIDE
Misi - Override
Ejen Ali Musim 1, Episod 13
Statistik
Tarikh siaran 3 Mac 2017 (TV3)
8 Jun 2018 (Disney Channel Asia)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: UNO
Seterusnya
MISI: AKADEMI
MISI: OVERRIDE merupakan episod ketiga belas siri Ejen Ali dan juga episod terakhir dalam Musim 1. Ia disiarkan pada 3 Mac 2017 di TV3.

Sinopsis

Uno dan pasukannya berjaya menculik Ali dan mereka cuba memisahkan I.R.I.S. daripada dia! Ali telah bertekad untuk tidak membiarkannya jatuh ke tangan yang salah, manakala ejen M.A.T.A. yang lain cuba melindungi Ali. Adakah mereka akan berjaya?

Plot

Episod bermula dengan Rizwan dan Uno bertarung dengan satu sama lain. Uno dengan mudah mendapat bahagian atas dan mengalahkan Rizwan. Uno merancang untuk memusnahkan Rizwan tetapi memutuskan untuk melepaskannya jika dia menyertai pasukannya. Rizwan menafikan tawarannya kerana dia enggan mengkhianati M.A.T.A.. Dia melemparkan batang lollipopnya ke arah Uno tetapi Uno menghalang serangannya menggunakan Azurium Blade. Uno mengenepikan Rizwan dan memotongnya.

Sementara itu, di bunker, Trez melelehkan Ali yang lemah ke sebuah kerusi dan Ali diikat ke sana. Dr. Aaron memberitahu mereka bahawa Ali perlu sedar semasa pemisahan I.R.I.S.. Ali bertanya kepada Jenny mengapa dia mengkhianati M.A.T.A.. Jenny menggeletar, mengatakan bahawa Ali lucu. Dia mendedahkan bahawa dia tidak pernah berpihak kepada M.A.T.A. sejak awal. Beliau memberitahu Ali bahawa dia tidak sepatutnya menjadi agen dan dia mempercayai orang terlalu mudah. Dia menambah bahawa dia telah berjaya menipu semua orang, termasuk Bakar, Alicia dan General Rama.

Dos memberitahu Dr. Aaron untuk melaksanakan pemisahan I.R.I.S. dengan cepat, tetapi dia mahu menunggu Uno datang. Dia menjelaskan bahawa dia telah bekerja pada I.R.I.S. pemisah untuk masa yang lama dan mahu Uno melihat bakatnya. Trez, yang bosan dengan sikap Dr Aaron, menumbuknya, mengetuk dia tidak sedarkan diri. Jenny kemudian mengambil I.R.I.S. pemisah dan meletakkannya ke kepala Ali.

Sebelum mereka dapat memulakan proses itu, mereka mendengar bunyi gemuruh yang datang dari belakang. Ia adalah Comot! Trez memutuskan untuk menumbuknya tetapi Dos menghentikannya, tertanya-tanya mengapa Comot tidak menggunakan keupayaan penyamarannya. Trez mengabaikan Dos dan pergi selepas Comot, hanya diserang oleh Bakar ketika dia mendarat di Trez.

Bakar terkejut melihat Ali dan marah berjalan ke arah anak saudaranya untuk menyelamatkannya dari penjahat. Langkah Dos dalam perjalanan dan Bakar memberitahu dia untuk bergerak kerana dia tidak memberi sebarang peluang. Dos mengabaikan dan cuba menyerangnya dengan bilah tenaga. Bakar, yang serius buat kali pertama, merangkul salah satu pergelangan tangannya dan memecahkan bilah tenaga. Trez datang untuk menyerang Bakar, dan mereka berdua bertarung. Dos mahu membantu Trez tetapi dia diserang oleh Comot.

Bakar meminta Jenny membantunya. Dia mengabaikannya dan memerintahkan Buster Droid menyerang Bakar dengan menembak sarung tangannya. Bakar bingung dan bertanya mengapa dia melakukan yang sebaliknya. Jenny mengeluh dan bertanya sama ada dia masih tidak melihat apa-apa yang salah. Bakar menjawab bahawa dia tidak memakai cermin mata, yang merupakan perkara lain yang dia perhatikan. Ali lemah memberitahu Bakar bahawa Jenny adalah pengkhianat, yang mengejutkannya.

Bakar kemudian memberitahu Jenny, "Jadi anda berkawan dengan lelaki yang mengerikan ini?", Di mana dia merujuk kepada Trez. Trez menjadi marah tetapi Jenny menyatakan bahawa dia akan menjaga Bakar dengan mengarahkan semua empat Buster Droids untuk menyerangnya. Sementara itu, Comot berjaya melumpuhkan bilah tenaga Dos yang lain, tetapi dia kemudiannya dibuang ke dinding oleh Trez. Sebaliknya, Bakar dibanjiri oleh Buster Droid, banyak kebimbangan Ali.

Pemandangan berubah menjadi Uno dan Rizwan. Rizwan berbaring di lantai, seolah-olah tidak bermaya. Perisai dadanya dikurangkan. Uno meninggalkannya dan pergi ke bunker tempat Ali. Dia memberitahu Ali bahawa dia terpaksa menukar rancangannya kerana Ali akan memakai I.R.I.S.. Jenny menyediakan topi keledar untuk pemisahan I.R.I.S. tetapi tiba-tiba, Bakar meraih ke kaki Uno, bertekad untuk menghentikannya menyakiti Ali. Uno menendangnya tetapi Bakar berdiri dan cuba menumbuk Uno.

Uno kemudian meneruskan untuk menendang Bakar dan memukulnya di perutnya. Dia menyerangnya dan akhirnya meletakkan pukulan terakhir, mencederakan Bakar dengan teruk dan membuatnya jatuh tidak sedarkan diri. Ali, ketika menyaksikan kejadian itu, menjerit "UNCLE!!!" Tiba-tiba, lampu dalam bunker flicker dan skrin komputer menunjukkan data mengenai I.R.I.S. dan status Ali. Segalanya menjadi hitam dan I.R.I.S. bersinar putih. Lampu kembali selepas I.R.I.S. benar-benar bersinar putih.

Tali-tali yang digunakan untuk mengikat Ali semakin longgar dan "Ali" berdiri, mengejutkan penjahat. "Ali" mengambil I.R.I.S. pemisah kepalanya. I.R.I.S. mengenal pasti penjahat dan sasaran pertama. "Ali" memainkan Yoyo dan mengaktifkan Aero Boots, kemudian menyerang Uno.

Watak

Trivia

  • Selepas peristiwa dari MISI: UNO, Facebook Ejen Ali masuk ke mod isyarat dan garis masanya menunjukkan gambar yang meminta sandaran, 3 Mac.
    • 3 Mac adalah tarikh perdana untuk episod akhir musim 1.
    • Ia telah mendedahkan bahawa projek I.R.I.S. telah ditutup kerana mempunyai minda sendiri untuk mengawal seluruh diri Ali dan mengendalikan M.A.T.A..
  • WAU Animation juga telah membuka akaun YouTube yang baru untuk memuat naik semua episod Ejen Ali.
  • Terdapat puncak menyelinap yang ditunjukkan di gerai di Kidzania, eCurve, Malaysia, pada 25 dan 26 Februari 2017.
  • MISI: OVERRIDE merupakan episod pertama yang mempunyai promo dan treler.
  • Soundtrack yang dimainkan dalam trailer episod ini bertajuk "Final Courage".
  • Selepas siaran perdana episod ini, Facebook Ejen Ali telah mengepos gambar General Rama yang berkata "Seorang ejen yang baik sentiasa menjaga Internet... spoiler percuma."

Galeri

Video