FANDOM

MISI: PERANAN
Misi - Peranan
Ejen Ali Musim 2, Episod 9
Statistik
Tarikh siaran 9 Februari 2018 (TV3)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: TUJUAN
Seterusnya
MISI: ATLAS

MISI: PERANAN merupakan episod kesembilan dalam musim kedua siri Ejen Ali. Ia disiarkan pada 9 Februari 2018 di TV3.

Sinopsis

Rizwan diarahkan oleh Jenny untuk mencari Cuatro jika tidak mahu apa-apa masalah berlaku kepada dirinya.

Plot

Episod bermula dengan Rizwan dalam keadaan yang masih sakit cuba berjalan ke arah bayangan yang terlihat seperti Uno, tetapi akhirnya tersungkur ke bawah. Rupa-rupanya, bayangan itu ialah Jenny/Cinco, yang kemudiannya memberikan peti ubatan kepada Rizwan untuk kecederaannya. Rizwan memegang peti itu sambil melihat sekeliling, sebelum ditegur oleh Jenny/Cinco yang Uno tiada di sana dan dia sibuk buat masa sekarang. Rizwan membawa peti itu bersamanya dan duduk di sebuah kerusi, lalu mengeluarkan alat dari dalamnya yang berbentuk seperti sepucuk pistol.

Jenny/Cinco memberitahu bahawa Uno telah meninggalkan satu tugasan untuk Rizwan. Pada masa yang sama, masih terdapat seorang lagi yang belum melaporkan dirinya; Cuatro. Sebelum Cinco sempat habis menerangkan, kata-kata dipotong oleh Rizwan yang mengatakan bahawa dahulunya Cuatro merupakan seorang ejen TEKNO dalam M.A.T.A. yang dikenali sebagai "Profesor Akram". Uno juga telah memberitahu bahawa Rizwan dan Cuatro saling mengenali satu sama lain. Jadi itulah sebabnya Rizwan yang diarahkan untuk membawa Cuatro ke sana.

Walaupun pada awalnya sukar untuk mencari lokasi Cuatro, tetapi akhirnya lokasinya berjaya ditemukan oleh Cinco iaitu di kawasan hutan di utara Cyberaya. Rizwan mengatakan yang dia akan bertolak dalam masa 2 jam lagi, lantas muka Cinco berubah menjadi marah. Taktkala Rizwan sedang mengubati dadanya dengan sepucuk pistol tersebut, Cinco datang menggenggam pistol itu sambil mengatakan bahawa Cuatro merupakan satu aset yang penting bagi projek Uno. Cinco juga berkata yang dia akan mengikut Rizwan bagi memastikan tugasan ini diselesaikan olehnya dan memberitahunya bahawa mereka akan bertolak selepas 10 minit.

Di luar Akademi M.A.T.A., Ali sedang menaiki tangga dan mengimbas kembali seketika di mana sewaktu pertemuannya dengan Ejen Zain. Dia menginginkan Ali menjadi seorang super ejen seperti yang diharapkan oleh projek I.R.I.S., dengan bimbingan dari Akademi M.A.T.A.. Itulah sebabnya dia dibawa ke sana. Kelas latihan dan para mentor juga akan membentuk Ali dalam menjadi seorang ejen yang sangat berkebolehan. Ejen Zain memberitahu yang dia akan mengusulkan untuk Ali dimasukkan semula ke dalam Akademi M.A.T.A.. Namun, Ali kurang yakin untuk berhadapan dengan ejen-ejen lain setelah apa yang telah berlaku. Lalu Ejen Zain mencadangkan untuk Ali meminta maaf dengan mereka dahulu.

Ali memberanikan dirinya masuk ke dalam Akademi dan mengadakan pertemuan dengan ejen-ejen lain di ruangan latihan. Chris, Jet, Rudy, Roza dan Mika melihat Ali dengan muka yang tidak senang, dan kemudian Ali meminta maaf kepada mereka. Ternyata ini adalah perkara yang membuang masa bagi mereka berlima. Ali kelihatan cuba untuk menyalahkan I.R.I.S. atas kejadian yang telah berlaku, namun tidak diendahkan oleh lima ejen muda itu yang terus beredar dari situ.

Keadaan ini tentunya membuat Ali berasa serba salah. Malahan, dia juga turut ditegur oleh Bakar yang menyuruhnya untuk bertanggungjawab. Hal ini kerana kalau bukan Ali yang mencari bahaya, semestinya I.R.I.S. tidak akan masuk ke dalam Override Mode. Akibatnya, ramai yang telah tercedera, bahkan juga termasuk Comot. Ali masih lagi meminta maaf, dan tiba-tiba Ali dikenakan satu tumbukan oleh Alicia sebagai "balasan" kerana telah mencuri setem ID-nya dan membuatkan dia gagal sebagai pelindung I.R.I.S., sehinggakan dia kena marah dengan teruk oleh General Rama.

Watak

Trivia

  • Misi ini menceritakan tentang peranan-peranan setiap teras dalam M.A.T.A., maka episod ini diberikan tajuk "MISI: PERANAN".

Galeri

Video

Episod Ejen Ali
Musim 1 MISI: IRIS | MISI: ALPHA | MISI: SERI | MISI: COMOT | MISI: BLUEPRINT | MISI: BANGKIT | MISI: PROTOKOL GEGAS | MISI: PRESTASI | MISI: POTENSI | MISI: SENSASI | MISI: BUKTI | MISI: UNO | MISI: OVERRIDE
Musim 2 MISI: AKADEMI | MISI: ORIENTASI | MISI: MAIN | MISI: ANALOG | MISI: CABAR | MISI: SUSU | MISI: KEMBALI | MISI: TUJUAN | MISI: PERANAN | MISI: ATLAS | MISI: HARAPAN