FANDOM

MISI: PROTOKOL GEGAS
Misi - Protokol Gegas
Ejen Ali Musim 1, Episod 7
Statistik
Tarikh siaran 28 Oktober 2016 (TV3)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: BANGKIT
Seterusnya
MISI: PRESTASI

MISI: PROTOKOL GEGAS merupakan episod ketujuh siri Ejen Ali. Ia disiarkan pada 28 Oktober 2016 di TV3.

Sinopsis

Semasa misi bermasalah, Alicia menyatakan bahawa dia menggunakan "Protokol Gegas" jika bukan kerana I.R.I.S. yang dipakai oleh Ali memakai kerana M.A.T.A. berjanji untuk memastikan dia hidup. Apabila terdapat gangguan kuasa yang berlaku di Cyberaya, ejen telah M.A.T.A. dihantar untuk menyiasat loji kuasa. Semasa misi itu, Ali terkejut selepas mengetahui tujuan "Protokol Gegas" daripada Bakar. Apabila protokol itu benar-benar akan digunakan, adakah dia akan mengikutinya?

Plot

Watak

Trivia

  • Episod ini dinamakan sebagai "MISI: PROTOKOL GEGAS" kerana:
    • Alicia telah menyebutkan tentang "Protokol Gegas" kepada Ali, menyatakan bahawa dia akan menggunakannya jika Ali tidak diminta untuk terus hidup kerana I.R.I.S..
    • Sejarah yang diceritakan oleh Bakar kepada Ali tentang penciptaan[M.A.T.A. dan penggunaan pertama "Protokol Gegas".
    • Rizwan mengarahkan Ali untuk menjalankan "Protokol Gegas", yang bermaksud bahawa Ali terpaksa meninggalkan Alicia untuk menghentikan Dos daripada melarikan diri bersama Azurium.
  • Ini adalah kali kedua Ali dan Alicia bergaduh ketika misi. Yang pertama adalah dalam MISI: SERI.
  • Ini adalah episod pertama yang tidak mempunyai siaran ulangan pada hari Sabtu jam 10.30 pagi, mungkin disebabkan oleh Deepavali, cuti umum di Malaysia.
  • Ini adalah episod kedua yang menunjukkan "Hill Drops" (jolokan untuk Mountain Dew), kali ini ditunjukkan di dalam kereta api.
  • Ini adalah episod yang pertama yang menerima tajaan daripada MAMEE Food Holdings, Sdn. Bhd. Oleh itu, iklan yang menunjukkan makanan ringan Mamee Monster telah dipaparkan sebelum klip dan di pertengahan episod.
  • Ini adalah episod kedua yang Viktor tidak sengaja memberikan nasihat kepada Ali yang akan digunakan kemudian, yang pertama ialah MISI: IRIS.

Kiasan

  • Ejen-ejen pertama M.A.T.A mempunyai beberapa kemunculan yang sama dengan watak-watak dalam Overwatch. Ini mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa lelaki-lelaki di WAU adalah Overwatch ers.
  • Pakaian ejen TEKNO pertama adalah serupa dengan pakaian Candela, pemimpin Valor dalam Pokémon Go.
  • Ali dan Alicia keluar untuk mencari Uno dan Wak Musang dalam kereta api bawah tanah tetapi gagal untuk menangkap mereka. Ini adalah kiasan yang serupa dengan peranan James Bond (Daniel Craig) dalam filem Skyfall pada tahun 2012.

Video