FANDOM

MISI: UNO
Misi - Uno
Ejen Ali Musim 1, Episod 12
Statistik
Tarikh siaran 13 Januari 2017 (TV3)
1 Jun 2018 (Disney Channel Asia)
Ditulis oleh Akan diumumkan...
Diarahkan oleh Akan diumumkan...
Panduan Episod
Sebelumnya
MISI: BUKTI
Seterusnya
MISI: OVERRIDE
MISI: UNO merupakan episod kedua belas siri Ejen Ali. Ia disiarkan pada 13 Januari 2017 di TV3.

Sinopsis

Uno telah menggodam ke markas M.A.T.A. dan misi utamanya adalah untuk menangkap Ali!

Plot

Ali perlahan-lahan membuka matanya. Dia melihat Rizwan, Comot, Jenny dan General Rama. Dia menyedari bahawa dia telah kembali di M.A.T.A.. Namun kata-kata General Rama diganggu oleh Uno untuk memberikan Ali.

Watak

Trivia

  • Episod ini memberi tumpuan kepada penjahat Uno, oleh itu, tajuknya ialah "MISI: UNO".
  • Hari sebelum penyiaran episod ini (Khamis), profil, garis masa dan gambar pos dari laman Facebook Ejen Ali disunting untuk mempunyai statik merah yang serupa dengan kemunculan Uno dalam video.
    • Imej profil dan garis masa menjadi lebih terdistorsi pada hari Khamis, sehari sebelum perdana.
  • Video pendek Uno bertanya "Apa khabar, ejen?" telah dikeluarkan pada laman Facebook dan Instagram Ejen Ali.
    • Ia juga digunakan dalam episod.
  • Beberapa pos di Facebook Ejen Ali mempunyai kod binari. Apabila mereka dinyahkod, mereka memberitahu keadaan yang M.A.T.A. alami dalam episod ini. Senarai itu adalah seperti yang berikut:
    • "3 HARI LAGI"
    • "SAFEHOUSE KE HQ! SAFEHOUSE KE HQ!"
    • "SAFEHOUSE KE HQ, KAMI DISERANG MUSUH"
    • "AKTIFKAN SISTEM PERTAHANAN MAKSIMUM"
    • "KECEMASAN! KECEMASAN! TOLONG! HELLO? HELLO"
  • Sebahagian daripada ayat yang diterjemahkan daripada kod binari diberikan dalam halaman Facebook Ejen Ali digunakan dalam episod ini.
    • "SAFEHOUSE KE HQ! SAFEHOUSE KE HQ!" oleh Jenny
    • "AKTIFKAN SISTEM PERTAHANAN MAKSIMUM" oleh Rizwan
    • "KECEMASAN! KECEMASAN! TOLONG! HELLO? HELLO" oleh Ali
  • Ini adalah episod ketiga yang berlaku di luar masa persekolahan, yang pertama ialah MISI: COMOT.
  • Ini adalah episod pertama yang disiarkan pada hari Jumaat ke-13.

Kiasan

Terdapat banyak rujukan kepada James Bond Golden Eye:

  • Kalimat Djin "Mengapa kita menggulingkan semua pengkhianat itu, menjejaskan semua ejen itu" dan "Ejen pergi bekerja untuk agensi yang pengkhianatannya" kepada Rizwan. Kedua-dua petikan itu sama dengan yang dinyatakan oleh Alec Trevelyan.
  • Djinn kelihatan seperti Alec Trevelyan kerana kedua-duanya mempunyai muka yang cedera.
  • Jenny menghentikan Ali untuk mengaktifkan Mod Override dan dia berkata "Saya tidak melakukan ini". Ini adalah rujukan kepada percubaan James untuk membunuh Alec tetapi dendam penenangnya melanda James dan dia pingsan. Kata-kata terakhir Alec adalah "Untuk England, James."

Spoiler!

  • Uno didedahkan ialah Djin, iaitu ketua teras INVISO dalam M.A.T.A. dan mentor kepada Rizwan yang dianggap telah terkorban selepas ejen-ejen M.A.T.A. yang lain meninggalkannya dan berlakunya letupan di tempat keberadaannya.
  • Tujuan Uno menginginkan I.R.I.S. adalah supaya dia boleh memusnahkan M.A.T.A. dan ejen-ejennya selepas memikirkan bahawa mereka adalah pengkhianat kerana mereka meninggalkan dia untuk terkorban.
  • Jenny didedahkan adalah pengkhianat sebenar dalam M.A.T.A..
  • Kredit akhir adalah episod ini adalah merah dan bukannya biru, dan muzik yang digunakan adalah nada penjahat.
  • Selepas episod ini, profil dan garis masa gambar Facebook Ejen Ali digantikan dengan gambar Uno.

Video