FANDOM

Uno
Uno
Nama lain Djin (nama sebenar)
Umur Akan diumumkan...
Jantina Lelaki
Kaum Melayu
Kewarganegaraan Malaysia
Rambut Hitam (muda)
Hitam kelabu (kini)
Mata Hitam
Keluarga Tidak diketahui
Pekerjaan Bekas ketua teras INVISO dalam M.A.T.A.
Ketua dalam kumpulan Numeros
Hobi Tidak diketahui
Disuarakan oleh Azuan Wanji Shamsir
Kemunculan sulung Ejen Ali Musim 1, Episod 1: MISI: IRIS (2016)
Ejen Ali Musim 2
Status Hidup
Uno merupakan penjahat dan watak antagonis utama dalam siri Ejen Ali. Nama sebenar Uno ialah Djin dan beliau merupakan bekas ketua teras INVISO dalam M.A.T.A..

Sejarah

Pra-Ejen Ali

Nama sebenar Uno ialah Djin. Beliau merupakan ejen M.A.T.A. dan ketua teras INVISO. Beliau merupakan mentor kepada Rizwan, yang merupakan pelajar terbaiknya. Mereka sangat rapat antara satu sama lain.

5 tahun sebelum siri ini, Cyberaya diancam oleh sekumpulan pengganas, yang merancang untuk menggunakan Azurium untuk membuat senjata dan memusnahkan bandar itu. Djin dan tiga ketua teras lain, Zain, Dayang dan Ganz turun padang untuk menghentikan mereka. Cerita ini mempunyai pengakhiran yang berbeza bergantung kepada orang yang mendengarnya.

  • Versi Bakar: Djin cedera parah apabila dia cuba menghentikan pengganas. Zain menjalankan Protokol Gegas, memaksa beliau, Dayang dan Ganz untuk meninggalkan Djin untuk menghentikan pengganas. Mereka berjaya dalam misi, tetapi akibatnya Djin terkorban di tempat kejadian.
  • Versi Rizwan: Terdapat letupan dan Djin terkorban kerana Zain, Dayang dan Ganz tidak dapat menyelamatkannya.

Walaupun Uno diisytiharkan terkorban, Djin sebenarnya selamat tetapi telah kehilangan lengan kirinya. Dia mempunyai perasaan bahawa tiga ketua teras yang lain telah merancang kematiannya dan membuatkannya sebagai kemalangan. Beliau merasa dikhianati kerana tindakan dan hasratnya untuk menghapuskannya.

Djin kemudian mula menyertai pengintip jahat sebagai rancangannya untuk membalas dendam pada M.A.T.A.. Mereka semua menggunakan nombor bahasa Sepanyol sebagai nama kod, dan Djin memberikan nama kodnya sebagai "Uno" (bermaksud "satu" dalam bahasa Sepanyol) kerana dia adalah ketua. Beliau merancang untuk mencuri I.R.I.S. dan menggunakannya untuk memusnahkan M.A.T.A..

Ejen Ali

Musim 1

Suaranya didedahkan dalam MISI: IRIS, apabila beliau memberitahu Dos dan Trez untuk mendapatkan semula I.R.I.S. dan tidak gagal dalam misi mereka.

Dalam MISI: BLUEPRINT, Ali mendapati Uno, yang cuba mendekripsi blueprint I.R.I.S. menggunakan komputer. Ali memasuki komputer untuk menentang proses penyahsulitan.

Suaranya membuat kemunculan ringkas dalam MISI: BANGKIT selepas Dr. Aaron diambil oleh Dos dan Trez untuk berjumpa dengannya.

Uno membuat kemunculan pertamanya dalam MISI: PROTOKOL GEGAS apabila beliau mendaftarkan Dos dan Trez untuk mencuri Azurium.

Dia membuat kemunculan badan penuh pertamanya di dalam MISI: BUKTI. Beliau ditunjukkan dapat membentuk pergeseran dan menggunakan teknik yang sama seperti Rizwan.

Dalam MISI: UNO, beliau didedahkan ialah Djin dan merupakan ketua teras INVISO (dan mentor kepada Rizwan) yang sepatutnya telah terkorban. Beliau melihat ketua-ketua teras lain dalam M.A.T.A. sebagai pengkhianat dan mahukan I.R.I.S. dengan tujuan untuk menghapuskan mereka.

Dalam MISI: OVERRIDE Uno dikalahkan oleh Ali apabila Ali dikawal oleh I.R.I.S., tetapi ketika Ali ingin meneruskan serangan Uno, Jenny menghentikan Ali dengan menggunakan Buster Droid yang lain. Jenny memisahkan I.R.I.S. dari Ali dan dia kira-kira ingin memberikannya kepada Uno, tetapi rancangannya gagal kerana Alicia menembak tangan Jenny dan Comot menggunakan penyamaran untuk mendapatkan semula I.R.I.S.. Uno berundur bersama Jenny dan dia akan kembali.

Musim 2

Dalam MISI: AKADEMI, Uno mengarahkan Cinco untuk mengumpulkan semua ejennya yang lain.

Dalam MISI: CABAR, Uno mengarahkan ejennya, Cinco untuk menyusup ke dalam Akademi M.A.T.A. dan menyalin data I.R.I.S..

Dalam MISI: TUJUAN, Uno menghentikan ejennya, Ocho dari terus menyerang Rizwan, lalu bertanya apa yang dia mahukan darinya. Kemudian Rizwan berkata yang dia ingin berjuang bersamanya, dan mereka perlu menghapuskan Ketua Teras M.A.T.A.. Ia juga diceritakan oleh Zain yang Djin pernah meletakkan fail terancam dalam I.R.I.S. supaya beliau boleh mengakses terus ke bingkai utama. Ia juga supaya beliau boleh mengawal kesemua ancaman pengganas yang lebih dahsyat setiap kali penemuan baru sebagai penyelesaiannya. Bagaimanapun, ujian awal terhadap I.R.I.S. nyaris membunuh ejen mereka akibat perbuatan Djin. Oleh disebabkan itu, Zain berniat untuk menghentikan projek I.R.I.S. serta-merta.

Rupa

Perwatakan

Uno adalah seorang yang kelihatan sombong, tidak mempunyai belas kasihan dan pentingkan dirinya sendiri. Beliau juga merupakan contoh peranan daripada Rizwan, kerana Bakar pernah berkata bahawa mereka berkongsi motif mereka sendiri.

Selepas peristiwa 5 tahun lalu di mana Djin dianggap terkorban oleh kerana Zain, Dayang dan Ganz yang tidak sempat menyelamatkannya, Djin mempercayai yang beliau telah dikhianti oleh Ketua Teras yang lain. Djin berdendam dan berniat untuk menghapuskan mereka kerana peristiwa tersebut. Maka Djin menubuhkan organisasinya sendiri dan diberi nama Numeros, di samping merekrut ejen-ejen baru supaya niatnya untuk membalas dendam terhadap M.A.T.A. tercapai. Sejak itu Djin menggunakan panggilan "Uno" ("satu" dalam bahasa Sepanyol) sebagai nama kodnya kerana peranannya sebagai ketua. Beliau merancang untuk mencuri I.R.I.S. dan menggunakannya untuk menghapuskan M.A.T.A..

Trivia

  • 'Uno' bermaksud 'satu' dalam bahasa Sepanyol.
  • Suara Uno pertama kali didengari di dalam MISI: IRIS apabila beliau meminta I.R.I.S. di gerai nasi lemak.
  • Antara muka pengguna Uno adalah campuran warna ungu dan biru.
  • Uno mempunyai teknologi untuk mengawal tubuh badan Trez, dan ini mungkin berasal dari sarung tangannya.
  • Dalam MISI: BUKTI, dia kelihatan seperti Deathstroke.
  • Reka bentuk topengnya serupa dengan Vanitas, watak dalam Kingdom Hearts.

Galeri

Wiki-wordmark
Wiki Ejen Ali mempunyai imej dan media yang berkaitan dengan Uno.

Video

Navigasi

Watak
Watak Baik AliBakarAliciaGeneral RamaComotKaryaLeonGeethaJetRozaMikaChrisImanBulatKhaiZassMoonRudyZainGanzDayang
Watak Jahat DosTrezWak MusangDr. AaronKomengAbang BearJennyUnoNeonimusAnalogmanOchoRizwanSeisSieteCuatro
Watak Penolong Aunty FayeShaunSyedDr. TongViktorMiaPuan MunahDr. GhazaliDr. MalaMelurMawarSasidaranBoy